مکانیک

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

کاربرد سوخت

دوشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۸۹، ۱۱:۲۰ ق.ظ

عنوان : کاربرد سوخت

 

 

سال‌هاست که بنزین و سوخت‌های دیزلی تنها منابع انرژی جهت حمل و نقل، تولید انرژی الکتریکی و برآورده کردن تقاضاهایی از این نوع به­شمار می­روند. با توجه به افزایش شدید تقاضا جهت مصرف سوخت در سال‌های اخیر و تجدید ناپذیربودن سوخت‌های فسیلی، احتمال وقوع‌ بحران انرژی قوت‌یافته و جستجو جهت‌ بهره‌گیری از سوختها و روش‌های جدید تولید انرژی از اهمیت خاصی برخوردار شده است.
در کنار این مسئله، آلودگی شدید شهرهای بزرگ که در اثر مصرف سوخت‌های فسیلی صورت گرفته، شرایط نابسامانی را برای مصرف‌کنندگان این منابع انرژی فراهم آورده است. این امر, کشورهای صاحب فناوری را بر آن داشته تا جهت یافتن جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی تحقیقات گسترده‌ای را آغاز نمایند و به بررسی گزینه‌های مختلف با توجه به شرایط و منابع خود بپردازند.

یکی از مشهورترین این گزینه‌ها, "متانول" می‌باشد که در مقایسه با سوختهایی همچون بنزین، گازوییل و گاز طبیعی CNG وLPG  به‌دلیل ساده‌بودن فناوری تولید، مطابقت با استانداردهای محیط زیست و چشم‌انداز قیمت مناسب به عنوان یکی از سوخت‌های برتر جهت تامین انرژی، مطرح می‌باشد. با توجه به این موضوع که در طی چند سال آینده, جمع تولید متانول در ایران به حدود 5 میلیون تن در سال خواهد رسید و همچنین با مدنظر قراردادن آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران، پرداخت ارز زیاد برای واردات بنزین و محدودیت منابع سوختی کشور، بررسی متانول به‌عنوان سوخت جایگزین، از اهمیت خاصی برخوردار است.

متانول یک مایع پتروشیمیایی بی‌رنگ با بویی ضعیف است که عمدتاً از سوخت‌های فسیلی تجدیدناپذیر ساخته می‌شود. درحال حاضر، قسمت عمدة متانول دنیا از گاز طبیعی به‌دست می‌آید. ذخایر دیگری مانند ذغال سنگ، ضایعات چوب و یا مواد آلی دیگری چون بیوماس نیز می‌توانند به‌عنوان ماده اولیه جهت تولید متانول به­کار روند. متانول, از یک واکنش کاتالیستی ترکیبی تحت فشار به‌دست می‌آید که در آن CO و هیدروژن در حضور یک کاتالیزور با هم ترکیب شده و متانول خام را بوجود می‌آورند. متانول خام بر حسب نوع استفاده, تا درجات مختلف از طریق عملیات تقطیر، خالص‌سازی می‌گردد. مشتقات این ماده، فرمالدئید، متیل ترشری بوتیل اتر (MTBE) و اسید استیک می‌باشد. همچنین متانول مصارف پراکنده دیگری نیز به‌عنوان حلال، شوینده شیشه اتومبیل، سوخت و بازیافت‌کننده پساب‌ها، دارا است  .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۵/۲۵
modi javan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی