افزایش قدرت موتور
يكشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۸۹، ۰۷:۱۰ ق.ظ
امروزه هر خوردرویی که شما از یک کارخانۀ معمولی خودروسازی می خرید با چندین مصلحت اندیشی ساخته شده است . این مصلحت اندیشی ها ( یا کوتاه آمدن ها ) توسط چندین فاکتور ایجاد می شوند :
● تلاش برای گنجاندن قیمت خودرو در یک محدوده مشخص .
● نیاز برای دریافت استانداردها .
● تمایل برای تامین حداکثری عمر و قابل اطمینان بودن خودرو .
این مصلحت اندیشی ها اغلب به شما مجال زیادی برای بهبود وضعیت بر حسب عملکردتان می دهد! راههای بسیار مختلفی برای افزایش اسب بخار موتور موجود ، وجود دارد . اینجا چندین مثال موجود است(عموما از آسان ترین تا مشکل ترین/ گرانترین مرتب شده است):تراشه (چیپ )کامپیوترتان (ECU) را عوض کنید-- گاهی اوقات و یقیناً نه همیشه -- شما می توانید با عوض کردن تراشه ی رُم در "بخش کنترل موتور" یا همان ECU عملکرد خودرو را تغییر دهید. شما می توانید این تراشهها را معمولاً از فروشندگان لوازم یدکی بخرید . خواندن یک بررسی مستقل برای تراشه ی در نظر گرفته شده خیلی ارزشمند است چون بعضی از تراشه ها فقط جنبه ی تبلیغاتی دارند و کارایی ندارند.
● سرسیلندر و بادامک ها را عوض کنید -- بسیاری از موتور های موجود یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی دارند . خریدن یک سر سیلندر جدید که چهار سوپاپ در هر سیلندر دارد جریان هوای ورودی و خروجی موتور را به صورت دراماتیکی بهبود می بخشد و می تواند قدرت را بیشتر کند . همچنین استفاده از بادامک های کارا سبب یک تغییر بزرگ در عملکرد موتور می شود .
روشهای دیگر افزایش اسب بخار:
● درون سیلندر را بیشتر پر بکنید - اگر شما بتوانید هوای بیشتری (و همچنین سوخت بیشتری ) را در یک سیلندر که اندازه ای معلوم دارد بگنجانید در نتیجه قدرت بیشتری از سیلندر جذب می شود ( به طور مشابه شما می توانید اندازه ی سیلندر را افزایش دهید و قدرت را افزایش دهید) توربو شارژها و سوپر شارژرها فشار هوای ورودی را تنظیم می کنند ، که سیلندر با هوای بیشتری پر شود . سازندگان فراوانی قطعات توربو شارژرها و سوپر شارژرها را برای خودرو های مختلف می سازند.
● هوای ورودی را خنک کنید - متراکم کردن هوا ، دمای آن را بالا می برد . شما مایلید خنک ترین هوای ممکن در سیلندر را داشته باشید زیرا وقتی احتراق انجام شود هوای داغ حجم بالایی دارد*(5). بدین منظور خیلی از خودروهای مجهز به توربو شارژ و سوپر شارژ دارای اینترکولر*(6) هستند . اینتر کولر یک رادیاتور مخصوص میانی است که دمای هوای متراکم شده را قبل از ورود به سیلندر کاهش می دهد.
● همه چیز را سبک کنید - قطعات سبک وزن به موتور کمک می کنند بهتر کار کند. هر دفعه که پیستون تغییر جهت دهد یک انرژی صرف از بین بردن جابجایی در یک مسیر می شود و این عمل دوباره تکرار می شود*(7) . پیستون سبکتر ، انرژی کمتری صرف می کند . همچنین قطعات سبکتر به موتور اجازه می دهد که سریعتر بچرخد ، و سریعتر چرخیدن به موتور اسب بخار بیشتر می دهد.
● نسبت تراکم را افزایش دهید- افزایش نسبت تراکم تا یک نقطه خاص قدرت بیشتر تولید می کند. با این وجود اگر شما مخلوط سوخت و هوا را بیشتر متراکم کنید به احتمال زیاد خود به خود منفجر می شود و آتش می گیرد ( قبل از اینکه شمع ها آن را مشتعل سازند). بنزینهاى با عدد اکتان بالاتر تقریبا از اشتعال زودهنگام جلو گیری می کنند. به همین علت عموماً خودروهای با کارایی بالا به بنزین اکتان بالا نیاز دارند ؛ موتور انها برای دریافت قدرت بیشتر از نسبت تراکم بالاتر استفاده می کند.
● جابجایى *(8) را افزایش دهید ، جابجایی بیشتر به معنی قدرت بیشتر است چون شما می توانید با هر بار چرخش موتور بنزین بیشتری بسوزانید. شما می توانید جابجایی را با بزرگتر کردن سیلندر افزایش دهید.امکان دارد شما هنگامی که سعی کنید جابجایی(حجم) را افزایش دهید به هزینه های خرید یک موتور جدید با کارایی بالا و سوار کردن آن بر ماشینتان فکر کنید ، شاید این آسانتر و راحتر باشد.
زیرنویس مترجم :
*(1) چند راهه های دود یا هوا
*(2) فشار بالعکس
*(3) انبارۀ لوله اگزوز
*(4) چند راهه هایی که از چدن زبر و نا هموار ساخته نمی شوند و خمیدگی های حاد ندارند.
*(5) هوای گرم تعداد مولکول های کمتری نسبت به هوای سرد دارد یا به عبارتی جرم هوای گرم کمتر است .
*(6) اینتر کولر یا سردکن میانی شبیه یک رادیاتور است ، که از لوله های ورودی بزرگ برای جریان ورودی و استفاده از آب یا هوای بییرونی جهت دار شده که بر روی لوله های ورودی رفته و دمای آن را کاهش می دهند . وقتی که از اینترکولر استفاده می شود هم قدرت افزایش می یابد و هم مصرف سوخت بهینه می شود.
*(7) اشاره به اینرسی و شتابی که پیستون در یک جهت می گیرد
*(8) جابجایی یک اصطلاح است ، منظور حجمی از هوا و سوختی است که از نقطۀ مرگ پایینی تا نقطۀ مرگ بالایی وجود دارد ؛ اینجا افزایش کورس مطرح نیست یعنی طول شاتون را تغییر نمی دهیم هرچند که این کار نیز موثر است.
● تلاش برای گنجاندن قیمت خودرو در یک محدوده مشخص .
● نیاز برای دریافت استانداردها .
● تمایل برای تامین حداکثری عمر و قابل اطمینان بودن خودرو .
این مصلحت اندیشی ها اغلب به شما مجال زیادی برای بهبود وضعیت بر حسب عملکردتان می دهد! راههای بسیار مختلفی برای افزایش اسب بخار موتور موجود ، وجود دارد . اینجا چندین مثال موجود است(عموما از آسان ترین تا مشکل ترین/ گرانترین مرتب شده است):تراشه (چیپ )کامپیوترتان (ECU) را عوض کنید-- گاهی اوقات و یقیناً نه همیشه -- شما می توانید با عوض کردن تراشه ی رُم در "بخش کنترل موتور" یا همان ECU عملکرد خودرو را تغییر دهید. شما می توانید این تراشهها را معمولاً از فروشندگان لوازم یدکی بخرید . خواندن یک بررسی مستقل برای تراشه ی در نظر گرفته شده خیلی ارزشمند است چون بعضی از تراشه ها فقط جنبه ی تبلیغاتی دارند و کارایی ندارند.
● به هوا اجازه بدهید راحتر وارد بشود ، هنگامی که پیستون پایین می رود در مرحله ی مکش ، مقاومت هوا می تواند مقداری از قدرت موتور را از بین ببرد . بعضی از خودروهای جدیدتر دارای منیفلدهای*(1) ورودی صیقلی هستند که مقاومت هوا را بر طرف کنند . کاهش لوله های ورودی و ***** هوای بزرگتر می توانند جریان هوا را بهبود بخشند .
● اجازه دهید خروج دود راحتر انجام شود ، اگر مقاومت هوا یا برگشت آن وجود داشته باشد فشار ان باعث سخت خارج شدن دود از محفظه سیلندر در مرحله ی تخلیه می شود و این نیز قدرت موتور را تحلیل می دهد . فشار منفی*(2) به علت لولۀ اگزوز بسیار کوچک یا مقدار زیاد مقاومت هوا در صدا خفه کن*(3) است . سیستم های خروجی با عملکرد بالا از هدزر*(4) استفاده می کنند ؛ لوله هایی که انتهایی گشاد و آزاد دارند انباره های اگزوز را روان و فشار بالعکس (منفی)را در سیستم اگزوز بر طرف می کند .● سرسیلندر و بادامک ها را عوض کنید -- بسیاری از موتور های موجود یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی دارند . خریدن یک سر سیلندر جدید که چهار سوپاپ در هر سیلندر دارد جریان هوای ورودی و خروجی موتور را به صورت دراماتیکی بهبود می بخشد و می تواند قدرت را بیشتر کند . همچنین استفاده از بادامک های کارا سبب یک تغییر بزرگ در عملکرد موتور می شود .
روشهای دیگر افزایش اسب بخار:
● درون سیلندر را بیشتر پر بکنید - اگر شما بتوانید هوای بیشتری (و همچنین سوخت بیشتری ) را در یک سیلندر که اندازه ای معلوم دارد بگنجانید در نتیجه قدرت بیشتری از سیلندر جذب می شود ( به طور مشابه شما می توانید اندازه ی سیلندر را افزایش دهید و قدرت را افزایش دهید) توربو شارژها و سوپر شارژرها فشار هوای ورودی را تنظیم می کنند ، که سیلندر با هوای بیشتری پر شود . سازندگان فراوانی قطعات توربو شارژرها و سوپر شارژرها را برای خودرو های مختلف می سازند.
● هوای ورودی را خنک کنید - متراکم کردن هوا ، دمای آن را بالا می برد . شما مایلید خنک ترین هوای ممکن در سیلندر را داشته باشید زیرا وقتی احتراق انجام شود هوای داغ حجم بالایی دارد*(5). بدین منظور خیلی از خودروهای مجهز به توربو شارژ و سوپر شارژ دارای اینترکولر*(6) هستند . اینتر کولر یک رادیاتور مخصوص میانی است که دمای هوای متراکم شده را قبل از ورود به سیلندر کاهش می دهد.
● همه چیز را سبک کنید - قطعات سبک وزن به موتور کمک می کنند بهتر کار کند. هر دفعه که پیستون تغییر جهت دهد یک انرژی صرف از بین بردن جابجایی در یک مسیر می شود و این عمل دوباره تکرار می شود*(7) . پیستون سبکتر ، انرژی کمتری صرف می کند . همچنین قطعات سبکتر به موتور اجازه می دهد که سریعتر بچرخد ، و سریعتر چرخیدن به موتور اسب بخار بیشتر می دهد.
● نسبت تراکم را افزایش دهید- افزایش نسبت تراکم تا یک نقطه خاص قدرت بیشتر تولید می کند. با این وجود اگر شما مخلوط سوخت و هوا را بیشتر متراکم کنید به احتمال زیاد خود به خود منفجر می شود و آتش می گیرد ( قبل از اینکه شمع ها آن را مشتعل سازند). بنزینهاى با عدد اکتان بالاتر تقریبا از اشتعال زودهنگام جلو گیری می کنند. به همین علت عموماً خودروهای با کارایی بالا به بنزین اکتان بالا نیاز دارند ؛ موتور انها برای دریافت قدرت بیشتر از نسبت تراکم بالاتر استفاده می کند.
● جابجایى *(8) را افزایش دهید ، جابجایی بیشتر به معنی قدرت بیشتر است چون شما می توانید با هر بار چرخش موتور بنزین بیشتری بسوزانید. شما می توانید جابجایی را با بزرگتر کردن سیلندر افزایش دهید.امکان دارد شما هنگامی که سعی کنید جابجایی(حجم) را افزایش دهید به هزینه های خرید یک موتور جدید با کارایی بالا و سوار کردن آن بر ماشینتان فکر کنید ، شاید این آسانتر و راحتر باشد.
زیرنویس مترجم :
*(1) چند راهه های دود یا هوا
*(2) فشار بالعکس
*(3) انبارۀ لوله اگزوز
*(4) چند راهه هایی که از چدن زبر و نا هموار ساخته نمی شوند و خمیدگی های حاد ندارند.
*(5) هوای گرم تعداد مولکول های کمتری نسبت به هوای سرد دارد یا به عبارتی جرم هوای گرم کمتر است .
*(6) اینتر کولر یا سردکن میانی شبیه یک رادیاتور است ، که از لوله های ورودی بزرگ برای جریان ورودی و استفاده از آب یا هوای بییرونی جهت دار شده که بر روی لوله های ورودی رفته و دمای آن را کاهش می دهند . وقتی که از اینترکولر استفاده می شود هم قدرت افزایش می یابد و هم مصرف سوخت بهینه می شود.
*(7) اشاره به اینرسی و شتابی که پیستون در یک جهت می گیرد
*(8) جابجایی یک اصطلاح است ، منظور حجمی از هوا و سوختی است که از نقطۀ مرگ پایینی تا نقطۀ مرگ بالایی وجود دارد ؛ اینجا افزایش کورس مطرح نیست یعنی طول شاتون را تغییر نمی دهیم هرچند که این کار نیز موثر است.
۸۹/۰۶/۲۱