سنسورهای به کار رفته در خودرو
سنسورها
در خودرو " سنسورها بعنوان جاسوسهائی عمل میکنند که دایما وضعیت خودرو را حس میکنند و به ecu خبر میدهند و ecu نیز براساس خبرهای دریافتی از وضعیت موتور دستورهایی به مامورهای خود که همان عملگرها actureهستند میفرستد تا آنها براساس دستور دریافتی کارکرد خود را تنظیم کنند.
سنسور های به کار رفته در سیستم انژکتور:
1- سنسور دمای هوا (ATS)
این سنسور در مسیر دستگاه هوای هواکش قرار گرفته است و اطلاعات مربوت به دمای هوا
و مقدار هوای ورودی را به موتور را به واحد کنترل الکترونیکی ارسال میدارد .
واحد کنترل این اطلاعات را به جهت تنظیم مقدار پاشش سوخت در مانیفولد ورودی به کار
میبرد . این سنسور در واقع یک سنسور حرارتی میباشد که نوعی مقاومت است که آن با
دمای هوای ورودی تغییر میکند بر اساس ولتاژ خروجی ، کامپیوتر موتور دمای هوای
ورودی را تعین کرده و مطابق با آن میزان سوخت تزریقی را تنظیم میکند .
2- سنسور دمای آب (CTS )
این سنسور بر روی سر سیلندر و بر روی منیفولد هوا قرار گرفته است . این سنسور
اطلاعات مربوط به درجه حرارت آب خنک کننده را توسط یک مقاومت حساس در برابر حرارت
به واحد کنترل موتور بر اساس ولتاژ خروجی سنسور مربوطه ، گرم شدن موتور را تشخیص
داده و در نتیجه مخلوط مناسبی از هوا و بنزین را در هنگامی که موتور سرد است فراهم
میکند .
3- سنسور فشار هوای منیفولد ( MAP)
ای سنسور توسط یک شیلنگ میزان خلأ داخل منیفولد را حس کرده و اختلاف ولتاژ را به
واحد ECU ارسال میدارد این سنسور بر روی بدنه خودرو در کنار ECU و شیر برقی EGR و کنیستر
قرار دارد . ECU توسط این اطلاعات نیازمندیهای سوخت
دستگاه را تعین کرده و به انژکتورها دستور پاشش سوخت را ارسال میدارد این سنسور
دارای ولتاژ 5 ولت میباشد فشار مطلق برابر است با فشار بارمتریک منهای خلایی که
توسط پیستونها ایجاد میشود . به طور مثال اگر فشار بارومتریک در سطح دریا برابرHg 30 و خلا مانیفولد برابر Hg20 در
این صورت فشار مطلق برابر Hg 10 میباشد .
تمامی سنسورهای MAP به این طریق عمل میکنند .
4- سنسور اکسیژن
این سنسور مقدار اکسیژن گازهای خروجی را که در منیفولد دود میباشند اندازه گرفته
و ولتاژی مناسب با اکسیژن موجود در سیستم که نشانه رقیق یا غنی بودن مخلوط میباشد
به واحد ECU ارسال میکند ولتاز کم نشانه زیاد بودن اکسیژن و ولتاژ زیاد نشانه
مک بودن اکسیژن است .کنترل سوخت در این سیستم به روش حلقه بسته انجام میگیرد بنا
بر این سنسور اکسیژن زمانی فعال می گردد که دمای موتور به حد نرمال رسیده
باشد.(300درجه سانتیگراد )
این سنسور به سنسور تک سیم ( Unheated )
معروف است و تمامی اطلاعات از این طریق به ECU
منتقل میگردد و این واحد نیز تزریق سوخت را بر حسب نیاز تغییر می دهد .
این سنسور در مسیر جریان گازهای خروجی نصب میشود . با دانستن مقدار اکسیژن در
گازهای خروجی ECU مقدار مخلوط سوخت و هوا را محاسبه
خواهد کرد واحد ECU از سیگنالهای ارسال شده از سنسور O2 استفاده میکند ( به عنوان یکی از پارامترهایی که زمان پاشش را
محاسبه میکند .
روش استفاده از حلقه بسته به این جهت به کار می رود تا موتور را تا حد امکان در یک
نسبت استوکیومتریک (سوخت / هوا 1 :7/14 ) نگه دارد .( در موقعیتهایی که بار کمتری
به موتور وارد میشود ) .
5- سنسور وضعیت دریچه گاز (TPS )
این سنسور از یک مقاومت متغیر دورانی تشکیل شده است و با
گردش محور دریچه گاز مقدار مقاومت تغییر کرده و باعث تغییر در ولتاژ خروجی سنسور
موقعیت دریچه گاز میگردد . این تغییر ولتاژ بهECU
ارسال شده ، تا از میزان باز و بسته بوده دریچه گاز مطلع سازد .
واحد ECU متناسب با درجه باز شدن دریچه گاز و یا به عبارتی ولتاژ خروجی این
سنسور میزان شتاب را تعین میکند و مطابق با آن بهترین تزریق سوخت را انجام میدهد
. اتصال لغزنده این سنسور با محور دریچه گاز هم محور بوده و با کوچکترین حرکت درچه
گاز میزان بازبودن آن را حس کرده و در اثر بار و بسته شدن دریچه گاز ولتاژ خروجی
از سنسور تغییر میکند و بر اثر این تغییر ولتاژ اطلاعات ECU
ارسال شده و واحد کنترل موتور نیز مخلوط سوخت مورد نیاز را محاسبه مینماید . این
سنسور بر روی دریچه گاز نصب میگردد .
6- سنسور دور موتور و موقعیت زاویه میل لنگ
این سنسور از یک دیسک فلزی تشکیل شده است که بر روی آن شکافهایی در دور ردیف
شعایی با زاویه معلوم نسبت به یکدیگر ایجاد شده است و دیسک را به چهار ناحیه با
زاویه 90 درجه تقسیم میکند .
دو عدد دیود نوری (LED) و فتودیود در مقابل این شکافها قرار
داده شده است و در اثر گردش دیسک هنگامی که یک شکاف در مقابل دیود مربوطه قرار میگیرد
با ولتاژ پنج ولت در خروجی سنسور ظاهر میگردد . بدین ترتیب دور موتور و وقعیت
زاویهای را به واحد (ECU ) هدایت میکند . محل نصب این سنسور
بر روس=ی دلکو میباشد . ECU زمان جرقه
را انتخاب کرده و در هنگام روشن شدن موتور زمان جرقه توسط دلکو کنترل میشود .
وقتی موتور به کار افتاد زمان جرقه به واحد کنترل ارسال شده و با روشن شدن موتور
تعین میشود . هدف زمانبندی در این است که با تنظیم زمان جرقه در رابطه با نقطه
مرگ بالا حد اکثر قدرت در موتور بدست آید . آوانس کلی جرقه از روی محاسبه اطلاعات
دریافت شده از سنسورهای موتور که روی زمانبندی جرقه تاثیر میگذارد محاسبه میگردد
. واحد کترل موتور این اطلاعات را از سنسورهای MAP و و دور موتور حس کرده و مقدار و
زمان پاشش سوخت نسبت به میزان هوای
ورودی محاسبه میگردد