مکانیک

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان بخش 1

يكشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۸۹، ۰۱:۲۰ ب.ظ
موضوع این تحقیق بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان است. این تحقیق به روش هایی پرداخته که بتوان ساختمان را از لحاظ استفاده از سوخت های فسیلی بهینه کرد. روشهایی را مورد بررسی قرار داده است که یا بتوان مصرف سوخت را کاهش داد یا از منابع تجدید پذیر انرژی استفاده کرد. لذا این تحقیق شامل پنج بخش می باشد که در فصل سوم این تحقیق بدان پرداخته ایم .

این تحقیق به انواع روش هایی اشاره شده که امروز کشورهای صنعتی ازآنها بهره می گیرند یادرحال تحقیق درباره این روش ها هستند تا بتواند از هزینه بالای مصرف سوختهای فسیلی جلوگیری کنند و هم اینکه از منابعی استفاده کنند که تجدید پذیر باشد.

لذا محققین در انواع رشته های دانشگاهی خصوصاً مکانیک عمران معماری و برق و ...... پیرامون این موضوع تحقیقاتی را انجام داده اند و هر کدام به موضوع متفاوتی از بحث پرداخته اند ولی هدف و نتیجه تمامی این مباحث استفاده از راهکارهای مناسب درجهت بهینه سازی مصرف سوخت ساختمان است.

در این فصل قصد داریم به کلیات مباحث مطرح شده در بخش های فصل سوم بپردازیم.

 

 

1-1- انرژی مورد استفاده

همانطور که قبلاً ذکر شد فصل سوم دارای پنج بخش است که کل مطالب این پروژه رادربرمی گیرد. بخش اول این فصل در رابطه با انرژی مورد استفاده در ساختمان است. در این بخش به روش هایی برای تولید انرژی تجدید پذیر و با در نظرگرفتن صرفه اقتصادی آن مورد بررسی قرار گرفته است تا شاید بتوان درآینده از این منابع پاک و ارزان به عنوان جایگزینی برای سوخت های فسیلی استفاده کرد. به عنوان مثال استفاده از منابعی چون پیل سوختی ، بیوگاز ، هیدروژن ، انرژی خورشید ، بیومس و ژئوترمال مورد بررسی قرار گرفته است.

2-1- نقش کیفیت عایق :

در بخش نقش کیفیت عایقکاری در ساختمان در جهت بهینه سازی ساختمان مورد بررسی قرار گرفته است. امروزه در کشور ما سهم بالایی از انرژی به خاطر عایق نبودن دیوارها ، کف ، سقف و پنجره ازبین می رود. لذا با استفاده از یک عایق کاری خوب می توان تا حد بالایی از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرد. در این بخش مباحثی همچون نقش عایق های حرارتی ، شیشه های دوجداره ، خواص انواع عایق ها و انواع روش های صرفه جویی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

3-1- نقش اجزاء جدار و مصالح مورد استفاده

در این بخش به نقش اجزاء جدار و مصالح مورد استفاده درجهت بهینه سازی ساختمان مورد بحث قرار گرفته است. با توجه به اینکه در کشورما برای ساخت یک بنا از مصالحی همچون بتن و آجر و ..... استفاده می شود که دارای وزن بالایی هستند لذا تولید مصالحی که هم ضریب انتقال حرارت مناسبی داشته باشد و هم از لحاظ وزنی درحد نرمال باشد مورد اهمیت است لذا در این بخش مباحثی همچون کابرد مواد جایگزین سیمان ، بتن متخلخل شده ، پنجره و مواد آلومینیومی و استفاده از ضایعات صنعتی برای تولید ارزان مصالح مورد بحث قرار گرفته است.

4-1- نقش اجزاء سیستم های مکانیکی :

در این بخش به نقش اجزاء سیستم های مکانیکی در استفاده بهینه از این تجهیزات مورد بحث قرار گرفته است. دراین بخش تجهیزات موجود در موتورخانه ، نحوه اجرای سیستم گرمایش و سرمایش ، چگونگی انتخاب این تجهیزات با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی آن و ارائه راهکارهایی جهت بهره برداری صحیح از این سیستم ها مورد بررسی قرار گرفته است . به عنوان مثال می توان به مواردی همچون گرمایش و سرمایش تابشی در داخل ساختمان ، ارزیابی فنی و اقتصادی چیلرهای جذبی ، سیستم سرمایش خورشیدی ، استفاده از لوله های پلیمری ، بررسی انواع روش های مکانیکی و ..... اشاره کرد.

5-1- تاثیر توجه به ضوابط اجرایی و طراحی در رسیدن به طراحی بهینه

در طراحی و اجرای یک ساختمان توجه به ضوابط اجرایی و طراحی در جهت رسیدن به طرحی بهینه تاثیر بسزایی دارد. لذا توجه به این ضوابط می تواند تا حد زیادی به طراحان در مسیر طراحی و اجرای بهینه یاری رساند. در بخش پنجم فصل سوم این موضوع مورد بحث قرار گرفته است. مباحثی مانند ضوابط اجرایی در ارتقای بهره وری مصرف انرژی و کاربرد مهندسی ارزش در بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان تشریح شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۵/۲۴
modi javan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی